Hallgatói portál
Hírek
A munkahelyi jóllét az egyetemen kezdődik
A Healthy Campus program világszerte egyre több egyetemet vonz,mintegy 150 intézmény regisztrált már, köztük a Lausanne-i Egyetem, a Pekingi Egyetem és a Johannesburgi Egyetem. A minősítés nemcsak belső előnyökkel jár, hanem erősíti az egyetemek nemzetközi láthatóságát és vonzerejét a diákok és munkavállalók szemében.
A Nemzetközi Egyetemi Sportszövetség (FISU) Healthy Campus programja Magyarországon is egyre nagyobb figyelmet kap. A Testnevelési Egyetem jelenleg hivatalos tagként van jelen, míg a Pannon Egyetem azon dolgozik, hogy megszerezze a minősítést és csatlakozzon a nemzetközi hálózathoz.
Egyetemünk a Közép- és Nyugat-Dunántúl egyik meghatározó felsőoktatási intézménye. Több mint 900 munkavállalót foglalkoztat, amivel Veszprém második legnagyobb munkaadója. Az egyetem egyben több mint 5000 hallgató otthona is. Az intézmény számára kiemelt jelentőségű, hogy ne csak tudásközpontként, hanem a munkahelyi jóllét mintapéldájaként is működjön. (Forrás)
Mi a Healthy Campus modell lényege?
Az Egészségügyi Világszervezet meghatározása szerint az egészség nem pusztán a betegség hiánya, hanem a testi, lelki és szociális jóllét állapota. E gondolatból kiindulva a Healthy Campus kezdeményezés célja, hogy az egyetemek a fizikai aktivitás, a táplálkozás, a mentális egészség, a betegségmegelőzés, a fenntarthatóság és a társadalmi felelősségvállalás területein is aktív programokat kínáljanak. Az intézmények így nemcsak hallgatóik tanulmányi előmenetelét támogatják, hanem hozzájárulnak a jövő munkavállalóinak kiegyensúlyozott életviteléhez.
Az egyetem mint munkahelyi jólléti példa
Az egyetemek kettős szerepet töltenek be: egyszerre szolgálnak a hallgatók „életlaborjaként” és az oktatói, kutatói gárda munkahelyeként. A Healthy Campus program keretrendszere szerint a campus nem csupán tudásközpont, hanem munkahelyi jóllét központ is. Ez magában foglalja a stresszkezelő- és rekreációs programok biztosítását, a sportolási és egészséges étkezési lehetőségek bővítését, valamint a mentális támogatást nyújtó szolgáltatásokat. Az ilyen intézkedések mérhető előnyöket hoznak: csökkentik a kiégést, növelik a teljesítményt, erősítik a közösségi kohéziót, a munkavállalói lojalitást, és hozzájárulnak a hosszú távú költségmegtakarításhoz az egészségügyi kiadások csökkenése révén. A jóllét és a biztonságérzet elősegíti a kreatív gondolkodást, valamint az értékteremtő kutatói-oktatói teljesítmény biztosítását.
Healthy Campus minősítési folyamat – A 9 lépés
Az intézmények nemzetközi szintű „Healthy Campus” státuszt a FISU által kidolgozott, kilenc lépésből álló folyamat során érhetnek el.
- Regisztráció a FISU Healthy Campus programra.
- Önértékelés benyújtása – Az egyetem kilenc hónap alatt elkészíti és feltölti a saját helyzetfelmérését.
- Első értékelő riport – A FISU szakmai anyagokat elemez, visszajelzést küld.
- Javított pályázat benyújtása – Az intézmény a kapott ajánlások alapján módosít.
- Első minősítés megszerzése – Az év végén az egyetem már elnyerheti a „minősített” státuszt.
- Külső audit – A második év során független szakértők vizsgálják az előrehaladást.
- Értékelő riport és visszajelzés – A FISU részletes jelentést készít az audit alapján.
- Javított pályázat második köre – Az egyetem ismét finomítja a programját.
- Végső minősítés megszerzése – A második év végén dől el, hogy az intézmény bronz, ezüst, arany vagy platina szintet ér el.
Ez a folyamat biztosítja, hogy a minősítés valóban a folyamatos fejlődés eredménye legyen, és ne csupán egyszeri erőfeszítést tükrözzön.
A stratégia és a 6+1 cselekvési terület
A Healthy Campus sikeréhez nem elég elszigetelt programokat indítani, hanem átfogó stratégiai szemlélet szükséges, amely minden szinten beépül az egyetemi működésbe. Ezt a hét pillért – egy menedzsment és hat szakmai terület – keretezi.
- Menedzsment – Az intézmény vezetősége stratégiai tervet dolgoz ki, kijelöli a felelősöket, biztosítja az erőforrásokat és kommunikációs kampányokat indít. Ez adja a program „gerincét”.
- Fizikai aktivitás és sport – Rendszeres sportprogramok, akadálymentesített infrastruktúra, rekreációs lehetőségek. Nemcsak a hallgatók, hanem az oktatók és munkavállalók számára is.
- Táplálkozás – Egészséges és megfizethető étkezési lehetőségek, ivóvíz-kutak, táplálkozási tanácsadás.
- Betegségmegelőzés – Szűrőprogramok, védőoltások, foglalkozás-egészségügyi szolgáltatások, digitális egészségügyi megoldások.
- Mentális és szociális egészség – Stresszkezelési tréningek, vizsgaidőszak alatti rekreáció, tanácsadói szolgáltatások, közösségépítő programok.
- Kockázati magatartás csökkentése – Alkohol-, drog- és dohányzás-prevenció, szexuális egészség programok, zaklatás elleni kezdeményezések.
- Környezet és fenntarthatóság, társadalmi felelősségvállalás – Zöldfelületek növelése, környezettudatos közlekedés, befogadás és társadalmi felelősség erősítése.
Ezek a területek együtt adják a modell komplexitását. Például a fizikai aktivitás szorosan kötődik a mentális egészséghez, vagy a fenntarthatósági lépések egyben közösségi jóllétet is teremtenek.
Több mint program: stratégia a jövőért
A Healthy Campus modell nem csupán az egyetemek belső kultúráját formálja, hanem mintát ad a társadalom és a gazdaság számára is. Az egészséges kampusz egyben egészséges közösséget, magasabb tanulmányi és munkateljesítményt, erősebb társadalmi kohéziót és fenntarthatóbb jövőt eredményez. A modell tehát nem egy egyszerű program, hanem egy stratégiai eszköz, amely a jelen és jövő munkavállalóinak életminőségét alapvetően határozhatja meg.
Útmutató a vállalatok és HR-szakemberek számára
A Pannon Egyetem Healthy Campus kezdeményezése nemcsak a hallgatók és munkavállalók életminőségének javulását eredményezi, hanem mintaértékű modellt kínál a vállalatok számára is. A HR-szakembereknek inspirációt adhat abban, hogyan alakítsanak ki olyan munkahelyi környezetet, amely hosszú távon támogatja a munkavállalók elkötelezettségét, egészségét és produktivitását. Kiemelten fontos, hogy ez egy komplex modell, nem pedig különálló programok összessége. Olyan integrált megközelítés, amelyben a különböző jólléti területek összekapcsolódnak – a fizikai aktivitástól kezdve az oktatáson, a közösségi életen át a fenntarthatóságig –, hozzájárulva a teljes közösség jóllétéhez. Az egyetemi jógyakorlatok közvetlenül adaptálhatók a vállalati szférában, így a HR-szakembereknek is érdemes ezeket áttekinteni.
A Healthy Campus megközelítés alapján a vállalati HR-szakemberek számára az alábbi stratégiai útmutató rajzolódik ki:
- Holisztikus tervezés: Túlmutat a hagyományos jólléti programokon, vagyis nemcsak fizikai programokra (edzőtermi tagság) korlátozódik, hanem egy átfogó jólléti kultúra kialakítását célozza meg.
- Vezetői szerepvállalás: A programokhoz nélkülözhetetlen a felsővezetés látható támogatása és szerepvállalása. A vezetőknek nem elég passzív támogatást nyújtaniuk – aktívan részt kell venniük a programokban és kommunikálniuk kell azok fontosságát.
- Adatalapú megközelítés: Részletes felméréseket kell végezniük a munkavállalói igényekről, valamint folyamatosan mérniük és értékelniük kell programjaik hatékonyságát.
- Prevenciófókusz: Az egészségügyi szűréseken túlmutatóan, proaktív mentálhigiénés támogatást (stresszkezelő tréning, pszichológiai tanácsadás) kell nyújtaniuk, valamint prevenciós programokat kell fejleszteniük a kiégés és stressz ellen.
- Közösségépítés: Kiemelt figyelmet kell fordítani a közösségi kapcsolatok építésére és a szociális támogatás nyújtására, például támogató közösségi hálózatok létrehozásával és „jóllét nagykövet” programok kidolgozásával.
- Technológiai integráció: A digitalizáció korában elengedhetetlen, hogy modern digitális eszközöket, applikációkat használjanak a program hatékonyságának növelésére.
- Egészséges táplálkozás és fenntarthatóság: A helyi beszállítókkal való partnerségek kialakítása nemcsak a szállítási költségek és a karbonlábnyom csökkentését teszi lehetővé, hanem frissebb és táplálóbb élelmiszert is biztosít. A szezonális menütervezés hozzájárul a költségmegtakarításhoz és a környezeti terhelés mérsékléséhez. Emellett fontos a zöld munkahelyi megoldások és a közösségi felelősségvállalás erősítése, amelyeket az ESG-irányelvek is támogatnak.
Az egyetemi Healthy Campus modell adaptálása lehetőséget ad arra, hogy a vállalati HR-szakemberek átfogó jólléti stratégiát alakítsanak ki. Egy ilyen megközelítés nemcsak a költségek csökkentését teszi lehetővé, hanem érdemben hozzájárul a munkavállalói elégedettséghez és a produktivitás növeléséhez is. Emellett elősegíti a vállalati kultúra fejlődését, valamint támogatja az egészségesebb, motiváltabb és hosszú távon elkötelezettebb munkaerő megtartását.
Prof. Dr. Obermayer Nóra
Pannon Egyetem, Gazdaságtudományi Kar tanszékvezető egyetemi tanár
Dr. Kővári Edit
Pannon Egyetem, Gazdaságtudományi Kar egyetemi docens
Bodó Réka
Pannon Egyetem, Humánerőforrás-gazdálkodási Igazgatóság, igazgató
